2021. augusztus 9–13.

2021.08.16

Mivel az elmúlt táborok során a teljes szergényi gyűjtemény feldolgozásra került, idén a szomszédos község, Kemenesmagasi tájházában található gyűjtemény feldolgozásába fogtunk.

Örökségőrök Kemenesmagasiban

9 diákból és 2 felnőttből álló önkéntes csapattal kezdtünk a munkával vegyes szórakozásba, amelynek során több mint 300 tárgyat sikerült nyilvántartásba vennünk.

A tábor hagyományos módon a szombathelyi vasútállomástól indult, ahonnan a biciklikkel együtt vonattal utaztunk Celldömölkre. Onnan aztán saját járműveinken kerekeztünk Kemenesmagasiba. A cél a szállásunk, a község általános iskolája volt. Az intézmény igazgatója, Halász Ferenc – aki egyébként a Kemenesmagasi Kulturális és Hagyományőrző Egyesület elnöke is – segített a berendezkedésben, majd elvezetett minket a tájházhoz, ahol azonnal munkába is fogtunk. Berendeztük a fotóműtermet, üzembe helyeztük a számítógépet, megszerveztük a munkamenetet, majd az első tárgyakat máris leporoltuk. A vas és egyéb fém résszel rendelkező darabokat lekezeltük, fényképeztünk, mértünk, leltárba vettünk. Az elmélyült folyamatot csak egy gyors ebéd szakította félbe. Egészen késő délutánig szorgoskodtunk a kiállításnál, közben pedig elbeszélgettünk az egyesület egyik kedves tagjával, Vali nénivel, aki érdekes történeteket mesélt a tájház létrejöttéről és a régiségek eredetéről.

A második nap délelőttjét szintén szorgos munkával töltöttük, majd ebéd után felkerekedtünk első helyi biciklis túránkra. Az út során ismételten lehetőségünk nyílt a környező vidék különleges értékeinek megismerésére, hiszen első megállónk a Ság hegy lábánál található Kemenes Vulkán Park volt. A múzeumban rengeteg elkápráztató információt tudhattunk meg a hajdani tűzhányóról és szerte a világban magasodó, kisebb-nagyobb társairól. Túránk második állomása Mesteri termálfürdője volt, ahol sokan éltek a strandolás adta hűsítő lehetőségekkel. Vacsoránkat „otthon”, a tájháznál fogyasztottuk, és innentől minden nap legutolsó programként a csillagnézés szerepelt a naptárunkban. Végül már szinte százszázalékos pontossággal meg tudtuk állapítani, hogy a felettünk elhaladó kérdéses fényforrás vajon csillag, repülő, műhold vagy netán E.T-k által használt közlekedőeszköz-e.

Zsombor Flórának dorombol

A harmadik nap délelőttjén ismét gőzerővel folyt a restaurálás-fényképezés-dokumentálás. A vasalók egyértelműen közönségkedvencnek számítottak a régi újságokkal, kiadványokkal együtt. A zsomboroknak és a gondosan hímzett, horgolt textilszöveteknek viszont meg kellett verekedniük a színpadért. Az elköltött étkezés után ismét kerékpározni indultunk, ezúttal a Somlóra, hogy megnézzük a vár romjait, illetve a régről ismert Ede bácsit. Sajnos csak a terv egyik felét tudtuk megvalósítani, mert a meredek hegyoldalon magasodó présház ajtaját zárva találtuk. Természetesen kívül-belül bejártuk a várat, közben pedig érdekes történeteket hallhattunk a Kissomlyón járt IV. Béláról és a helyi bor királyi udvarokban való jelentőségéről. A visszafelé vezető úton a változatosság kedvéért lelkesen tárgyaltuk meg az újabb-régibb Star Wars filmeket és sorozatokat

A Kemenesmagasiban töltött utolsó teljes napunk első felét a megszokott szorgoskodással töltöttük, amit a szobákba állandóan besomfordáló cica jelenléte tett felejthetetlenné. A barátkozó kedvű macsekot Zsombornak neveztünk el és lelkiismeretesen lefényképeztük egy mellé helyezett leltároscédulával. Elvégre ő is, akárcsak a tájház valamennyi tárgylakója, az épülethez tartozik. Amikor a 310-es papírdarabkák utolsó társa is a gyűjtőedénybe került egy kovácsszerszám felírása után, gyors ebédet követően elindultunk a tábor talán legkedveltebb helye, a Joó-tó felé, ahol a délutánt strandolással és labdázással töltöttük. A visszafelé vezető úton két régi szergényi ismerőst, Etelka nénit és Imre bácsit is sikerült elkapnunk, akik lelkesen mesélték a legújabb helyi szenzációkat. Esti programunk, a Vali néni által sütött remek langalló elfogyasztása után, a csillaghullás megfigyelése volt. Kollektíven több mint húsz hullócsillagot számoltunk meg.

Örökségőrök Kemenesmagasiban

A tábor zárónapján, miután sebesen megreggeliztünk és szendvicseket csomagoltunk, nekivágtunk a Szombathelyre vezető egész napos biciklizésnek. Útközben érintett állomásaink közé tartozott az ostffyasszonyfai hadifogolytemető, a sárvári vár és az ott található helytörténeti és huszárkiállítások szemrevételezése után még egy jól megérdemelt fagyizás is belefért az időnkbe. Késő délután érkeztünk meg végállomásunkra, a Savaria Múzeumhoz, amelynek lépcsőiről rengeteg szép emlékkel és tudással gazdagodva baktattunk le, hazafelé tartva.

Szalai Panni

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.