Látogatás a Tanuhegyekhez

Első rész: Badacsony

2019.07.24

A 2019-es évben szakosztályunk - Süle Antal társunk jóvoltából - két program keretében ismerheti meg a Tanúhegyeket. Irány a Badacsony, és a 437 méter magas; 4,5 millió éves vulkán teteje!

Nekivágtunk a bujdosók lépcsőjének

2019. július 20-án a kora reggel induló vonatra 25 egyleti tagunkkal két vendég is felszállt.  Ragyogó időben, kellő mennyiségű folyadékkal, élelemmel feltöltve hátizsákunkat, indultunk az útnak a Badacsonytördemic vasútállomásról.

Az állomáson megemlékeztünk a Vasutas Természetjárók Szövetsége által felállított emléktáblánál a Kék túraútvonal alapítóira. A közös fotó után a Kék Túra vonalát követtük a falun keresztül. A falu zártabb házait kisvártatva el is hagytuk, egy kellemes emelkedőn haladtunk felfelé, 250 méter magasságig. Útunk során a fák lombjai közül kikukkantva megpillanthattuk a hegy néhai lávafolyásaiból kialakult hatalmas bazaltorgonákat. Hamarosan megtalálva az 1936-ban épített Bujdosók lépcsőjét, annak 464 fokán araszoltunk felfelé 400 méter magasságig. Két lépcső szakasz között mintegy 300 méter magasan van a néhai szebb napokat megélt Rodostó pihenőház. A bujdosók lépcsőjét persze nem egyszerre tettük meg felfelé, a lépcsőket meg-meg szakította egy-egy pihenőhely, amelyet a kuruc kor kiemelkedő személyiségeiről neveztek el. Itt kifújhattuk magunkat a kaptatók után, tízóraiztunk. Az egyre erősödő meleg kompenzálására rengeteg vizet megittunk. A fokozott vízfogyasztásra túravezetőnk többször is felhívta a figyelmet.

A Ranolder keresztnél

A lépcsősort a Cinka Panna pihenőnél hagytuk el. Innen balra vagy hetven méterre gyönyörű kilátás nyílott a szomszédos csapott tetejű vulkánra a Szent György-hegyre, a Keszthelyi-öbölre. A távolban a  hegy oldalában a jószemű emberek számára a zalaszántói sztupa fehér épülete világlott ki a zöld lombok közül a meglehetősen tiszta időben.  Mi az utunkat tovább folytattuk az OKT vonalán a Ranolder keresztig. Miért is Ranolder kereszt a hely neve? Valaha Ranolder János veszprémi püspök járt itt és gyönyörködött a kilátásban, a Balaton panorámájában. A hagyomány szerint meghagyta az uradalmi kormányzónak, hogy építsen ide egy villát, és egy hatalmas keresztet, ugyanis ilyen szépet csak Isten tud alkotni. A kereszt kőtömbjeit a Kőkapun keresztül negyven pár bivallyal vontatták fel ide a vulkán tetejének déli peremére. Az emlékmű 12 méter magas, a nevét az ötletadó püspökről kapta. Éjjeli órákban a Balaton felől kivilágítva látszik a hatalmas kereszt, amelynek lámpáit ma egy napelemes rendszer táplálja.

A túrázó jutalma

A kereszttől 200 méterre az Egri József kilátóhelyhez érkeztünk, amely egy kőből kirakott négyzet alaprajzú építmény korláttal lekerítve. Innen hasonló látkép fogadta az érkezőket, mint a Ranolder keresztnél. Tovább követve a kék jelzést, egy lejtő végén csoportunk ketté vált. Társaink fáradtabb része, a kék sávot elhagyva, vezetésemmel a Kuruc tanösvény felé vette az utat a Rózsakő irányába. Itt elég veszélyes volt haladni lefele, a bakancs alatt gördülő kövek megnehezítették a járást. Azért sikeresen leértünk a Rózsakőhöz, majd onnan a badacsonyi büfé sor felé vettük az irányt, ahol sült halat vagy halászlét ettünk, és jóféle badacsonyi fehér bort is küldtünk a halak után. A csapat nagyobbik fele Süle Antal irányításával elment a Kisfaludy-kilátóig, valamint a Kőkapuig. Végül is ők is Badacsonyban fejezték be a túrát. Szép napunk volt, jól éreztük magunkat.

Urbán László

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.