Archívum

Legendás tárgyak, no. 01.

Témafelvetés barkohbával

Feltöltve: 2017.10.01

2017. October 01. Sunday

Egyik Árpád-házi uralkodónk attribútuma volt a legutóbbi múzeumbár klub témája. A legenda szerint tulajdonosa vizet fakasztott vele a sziklából, így szomjazó serege új erőre kapva legyőzte a kunokat. Tudod-e már, kinek a mijéről van szó, vagy barkohbázzunk tovább? Igen, Szent László bárdja jelen cikk témája.

A bárd: „Rövid nyelű, széles, egyenes pengéjű faragó vagy vágó szerszám. Van fafaragó, húsvágó bárd. De létezik csatabárd, hóhérbárd is. Ez utóbbiak nyele hosszabb.” (forrás: Tudományos- és Köznyelvi Szavak Magyar Értelmező Szótára)
Eme fegyvert méltán rettegték a páncélos lovagok, hiszen ha éppen nem is hatolt át az éle, hegye a vértezetükön, az ütés erejétől végképp harcképtelenné válhattak. Az eredetileg közel 70 m (!) hosszú és kb. 50 cm széles ún. Bayeux-i (ejtsd: bajői) kárpiton, amely képregényszerűen mutatja be, hogyan foglalták el a normannok Angliát, több helyen látható bárdot forgató gyalogos vitéz. Külön érdekesség, hogy a színes fonalakkal hímzett, csodás faliszőnyeg éppen Szent László királyunk korában készült. Fontos megjegyezni, hogy hazánkra, a 11. század második felében, egyáltalán nem volt jellemző a nehézpáncélos hadviselés. Nagy tanácskozás
A világhálón elérhető „kárpit animáció” megtekintése után a foglalkozás vezetője, Tóth Kálmán virtuális Kárpát-medencei utazásra invitálta a gyerekeket. Nagyváradi „séta” következett, majd egyes, Szent László emlékét őrző falfestmények segítségével felvázolódtak a bárdos király legendás tettei, elsősorban a kun vitézzel folytatott küzdelem és a lányszabadítás jelenete (pl.: Gelence, Székelyderzs).

A szent király lovagi erényeket, keresztény értékeket képviselő alakjáról, bátorságáról költőink (pl. Janus Pannonius, Arany János, Tompa Mihály) méltón megemlékeztek. Ám a verssoraikból kiemelt szövegrészleteket „a szél alaposan összekuszálta”, így a bogarakra maradt a költemények rekonstrukciója. Vers-sor-rendEzt követte Szent László legendájának rajzfilmes felelevenítése, majd az interaktív kvízjáték után egy középkori település felépítését tanulmányozták 3D-s animáción a gyerekek. A bárdot megélesítendő, szintén térhatású számítógépes bemutatóval, felkerestek egy korabeli kovácsműhelyt, majd egy lakótornyot is. Ennek fegyverraktárban végül elhelyezésre került az ominózus bárd, hogy szükség esetén népe védelmére kelhessen vele a legendás uralkodó.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Segítsd munkánkat egy megosztással!

Vissza