2017.12.20 szerda, 17:00

Karácsonyi harangok

Az Egylet nyitott versmondó köre és a Vivace Kamarazenekar közös ünnepváró műsora.
Helyszín: Savaria MHV Múzeum

2018.01.06 szombat

Évköszöntő (kijózanító) túra

Útvonal: Pornóapáti – Beled (Bildein) – Monyorókerék (Eberau) – Szentpéterfa. Találkozás: az Ady téren a 07:15- kor Pornóapáti felé induló autóbusznál. Előjelentkezés szükséges! Szentpéterfán vendéglőben ebédet rendelünk! Táv: kb.10 km. Túravezető: Rábai Péter.

2018.01.10 szerda, 16:30 óra

Élménybeszámoló és rendkívüli közgyűlés

Aktuális ügyek megtárgyalása, majd Rábai Péter élménybeszámolója a 2017 nyarán tett kerékpártúráról

2018.01.21 vasárnap

Gerinctúra Velemtől Kőszegig a Kendigen át

Útvonal: Velem – Szent Vid – Hörmann-forrás parkoló – Kendig – Kopasz-Kendig –Vöröskereszt – Óház-kilátó – Kincs-pihenő – Kőszeg. Találkozás: az Ady téren 07:30-kor induló velemi autóbusznál Táv: 19 km, időtartam kb. 7 óra. Túravezető: Süle Antal.

2018.02.03 szombat

Kőszegfalvától Lukácsházáig

Útvonal: Kőszegfalva – Abért-tó – Kőszegdoroszló – Doroszlói erdő – Csömöte-hegy – Kilátó – Pöse – Lukácsháza. Találkozás: a szombathelyi vasútállomáson, a 08:06-kor Kőszeg felé induló vonatnál. Táv: 11 km, időtartam: kb. 4 óra Túravezető: Rábai Péter.

2017.06.02

Sínen voltak a múzeumbogarak

Merre csilingelt 120 éve a villamos?

Mennyi is az annyi?

Szombathely világváros! – Nehéz elképzelni? Hát akkor erőltesd meg a fantáziádat, és ugorj vissza az időben úgy 100 évet! A vasi megyeszékhelyet a korabeli hírlapokban némi elfogultsággal az amerikai Seattle-hez, sőt a görög Olympiához hasonlították.

A képzelet megsegítésére eláruljuk, hogy a korszak legnagyobb szenzációja a városban 1897. június 4-én, délután 2 órakor történt, amikor Budapest és Pozsony után itt is megindult a villamosvasúti közlekedés. „Nevezetes haladásnak, csodás szerencsének jelensége az a városunkon végig vonuló sínpár és a vezeték díszes szürkére festett vasoszlopai odasúgják az idegennek, hogy itt a kultúra és élénk üzleti forgalom területén jár.” – írta büszkén a Vasvármegye tudósítója a lap 1897. június 6-ai számában.

Mi mégsem tévedünk el...

Vajon merre haladt 120 éve a mai tömegközlekedési eszközökhöz képest kicsinek tűnő, zöldre festett jármű? Útjának feltérképezésére a múzeumbogarak Tóth Kálmán múzeumpedagógus és Tóth Tamás tárlatvezető kalauzolásával vállalkoztak. Okos telefonnal (egy lépést se nélküle!), az 1898-ban készített várostérképpel és korabeli városfotókkal felszerelkezve arra adták a fejüket, hogy végigjárva az első villamosok útvonalát, megkeressék az egykori megállókat.A vonalbejárás a vasútállomástól indult. De nem ám a mai épülettől, hanem a Széll Kálmán utca végétől. 1897-ben ugyanis itt magasodott – de vidékies küllemét tekintve inkább „alacsonyodott” – a vasútállomás régi felvételi épülete. A korabeli térkép tanúsága szerint Szombathely nyílegyenes „Andrássy útja” sem volt még kiépített. Az Oktogon (ma 56-osok tere) például üresen, házak nélkül várta, hogy eljöjjön az 1905. esztendő, amikor majd Trummer János ácsmester saját tervei szerint felépíti bérházát, a tér első épületét.

Ide képzeld!

A vasúttól számított második villamosmegállót Strobl Alajos „Szerecsenyhez” címzett vendéglője előtt kell keresni. A vendéglő hírlapi hirdetményén egyik múzeumbogarunk tekintete szép cikornyás betűkre siklik: „Széll Kálmán-utcza 9. szám. Villanyvasuti megállóhely.”
Essék szó a Vasmegyei kaszinóról (4. megálló)! A szép épület ma már nincs meg, illetve a MÁV székház bővítésekor beépítették annak új szárnyába.
A kaszinótól az 5. megállóig (Sabaria kávéház) csupán 150 métert döcögött a villamos. A Fő térre bekanyarodva a Pollák kávéháznál (6.), majd a Széchenyi utca felé haladva a premontrei rendháznál (7.), végül a püspöki elemi iskola előtti végállomásig még a színház és városháza közös épületénél cserélhette utasait.
A múzeumbogár klub villamosvonal-bejárói egy okos telefonos applikációt használva összevetették a megállók egymástól mért távolságát a szakirodalomban szereplő adatokkal. A 90 m körüli eltérés nem írható a modern technika kárára: a teljes pályahossz tekintetében mutatkozó mínusz annak tudható be, hogy a séta során a sínpálya kanyarulatainak ívét nem lehetett pontosan követni.

TK-Sztelly

Képgaléria

Villamosvasuti megállóhely
Egy megtorpanásnyi idő - a Hercegszálló előtt
Sínen vagyunk!
Villamosra utaló jelek
Hová bújt a villamos?

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.