2018.02.17 szombat

Túra a Hegyháton

Útvonal: Pácsony vasútállomás – Katonák útja – Vaskapu – Szentkút – Vasvár vasútállomás. Találkozás: a szombathelyi vasútállomáson a 07:09-kor Vasvár felé induló vonatnál. Táv: 12 km. Túravezető: Süle Antal.

2018.02.28 szerda, 17 óra

Szódásüveget, avitt süveget...

Különleges gyűjtemények extrém tárgyai

Kiállításnyitó a Berzsenyi Dániel Könyvtárban

2018.03.03 szombat

Dozmattól Szombathelyig

Dozmattól Szombathelyig
Útvonal: Dozmat – Krisztina-kilátó – Életfa-parkerdő – szombathelyi Parkerdő- Szombathely. Találkozás: az Ady téren a 07:40-kor Bucsu felé induló autóbusznál. Táv: 11 km. Túravezető: Ruborits Sándor.

2018.03.07 szerda, 17 óra

Hova megyünk, bajtársak? – Világnak!

Könyvbemutató a Savaria Múzeumban

Az 1956-os forradalom leverése után a mai Szlovéniába irányuló menekülthullámról szóló kétnyelvű tanulmánykötet bemutatója a Szombathelyi Szlovén Önkormányzattal és a Pável Ágoston Szlovén Kulturális Egyesülettel közös szervezésben. A kötetet dr. Kovács Attila szerkesztő ismerteti.

2018.03.15 csütörtök

Tóth Béla emléktúra a Pinka-szurdokban

Útvonal: Felsőcsatár – Pinka-szurdok – Pinkaóvár (Burg) – Várújfalva – Eisenberg – Vaskeresztes – Szőlőhegy – Felsőcsatár. Találkozás az Ady téren a 07:40-kor Torony felé induló autóbusznál. Táv: 16 km. Túravezető: Süle Antal.

2017.06.02

Sínen voltak a múzeumbogarak

Merre csilingelt 120 éve a villamos?

Mennyi is az annyi?

Szombathely világváros! – Nehéz elképzelni? Hát akkor erőltesd meg a fantáziádat, és ugorj vissza az időben úgy 100 évet! A vasi megyeszékhelyet a korabeli hírlapokban némi elfogultsággal az amerikai Seattle-hez, sőt a görög Olympiához hasonlították.

A képzelet megsegítésére eláruljuk, hogy a korszak legnagyobb szenzációja a városban 1897. június 4-én, délután 2 órakor történt, amikor Budapest és Pozsony után itt is megindult a villamosvasúti közlekedés. „Nevezetes haladásnak, csodás szerencsének jelensége az a városunkon végig vonuló sínpár és a vezeték díszes szürkére festett vasoszlopai odasúgják az idegennek, hogy itt a kultúra és élénk üzleti forgalom területén jár.” – írta büszkén a Vasvármegye tudósítója a lap 1897. június 6-ai számában.

Mi mégsem tévedünk el...

Vajon merre haladt 120 éve a mai tömegközlekedési eszközökhöz képest kicsinek tűnő, zöldre festett jármű? Útjának feltérképezésére a múzeumbogarak Tóth Kálmán múzeumpedagógus és Tóth Tamás tárlatvezető kalauzolásával vállalkoztak. Okos telefonnal (egy lépést se nélküle!), az 1898-ban készített várostérképpel és korabeli városfotókkal felszerelkezve arra adták a fejüket, hogy végigjárva az első villamosok útvonalát, megkeressék az egykori megállókat.A vonalbejárás a vasútállomástól indult. De nem ám a mai épülettől, hanem a Széll Kálmán utca végétől. 1897-ben ugyanis itt magasodott – de vidékies küllemét tekintve inkább „alacsonyodott” – a vasútállomás régi felvételi épülete. A korabeli térkép tanúsága szerint Szombathely nyílegyenes „Andrássy útja” sem volt még kiépített. Az Oktogon (ma 56-osok tere) például üresen, házak nélkül várta, hogy eljöjjön az 1905. esztendő, amikor majd Trummer János ácsmester saját tervei szerint felépíti bérházát, a tér első épületét.

Ide képzeld!

A vasúttól számított második villamosmegállót Strobl Alajos „Szerecsenyhez” címzett vendéglője előtt kell keresni. A vendéglő hírlapi hirdetményén egyik múzeumbogarunk tekintete szép cikornyás betűkre siklik: „Széll Kálmán-utcza 9. szám. Villanyvasuti megállóhely.”
Essék szó a Vasmegyei kaszinóról (4. megálló)! A szép épület ma már nincs meg, illetve a MÁV székház bővítésekor beépítették annak új szárnyába.
A kaszinótól az 5. megállóig (Sabaria kávéház) csupán 150 métert döcögött a villamos. A Fő térre bekanyarodva a Pollák kávéháznál (6.), majd a Széchenyi utca felé haladva a premontrei rendháznál (7.), végül a püspöki elemi iskola előtti végállomásig még a színház és városháza közös épületénél cserélhette utasait.
A múzeumbogár klub villamosvonal-bejárói egy okos telefonos applikációt használva összevetették a megállók egymástól mért távolságát a szakirodalomban szereplő adatokkal. A 90 m körüli eltérés nem írható a modern technika kárára: a teljes pályahossz tekintetében mutatkozó mínusz annak tudható be, hogy a séta során a sínpálya kanyarulatainak ívét nem lehetett pontosan követni.

TK-Sztelly

Képgaléria

Villamosvasuti megállóhely
Egy megtorpanásnyi idő - a Hercegszálló előtt
Sínen vagyunk!
Villamosra utaló jelek
Hová bújt a villamos?

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.