Ötnapos túra a Pilisben és a Gerecsén

2017.05.10

2016 májusában, amikor bejártuk a Káli-medencét, megfogadtuk: lesz folytatás! Már ez év február végén elterveztem nagy vonalakban az OKT egy másik szakaszának teljesítését. A cél a Pilis, a Gerecse és a Dorog alatti Gete-hegy volt.

A csillagtúra támaszpontjának Dorog városát választottam, ugyanis innen jó a tömegközlekedés a környékre. 5 naposra tervezetem a túrát, átlag napi 20 km megtételével. A csapatot négy hölgy és jómagam alkottuk. Az első napi túránk Pilisvörösváron kezdődött. Kemény kaptatón mentünk fel a Nagykovácsi-hegyre, a közismert muflonitatóhoz. Sajnos zárva volt, így a muflonok és a túrázók szomjasak maradtak. Piliscsaba volt a következő állomásunk, ahonnét vonattal jutottunk el Dorogra. A délután folyamán megérkeztünk a szállásunkra, a Mátyás Panzióba.
A második napon reggel irány Tardos szövetkezeti boltja, busszal. Innen 2,5 km a Bányahegyi erdészház. A Gerecse üdülő után virágzó medvehagymával borított domboldalon haladtunk Pusztamarót felé. Az emlékműnél csoportkép készült. Mivel erőteljesen gyülekeztek az esőfelhők, meggyorsítottuk lépteinket és Péliföldszentkeresztig meg sem álltunk. Itt bekukkantottunk a szaléziak templomába, ittunk a kolostor mögötti forrás vizéből, majd irány Mogyorósbánya. A takaros kis település kocsmájában beszereztük a túraigazoló pecsétet, majd busszal visszautaztunk Dorogra.

Dagadó sárban (fotó: Urbán László)

Harmadik nap reggel, tartva a túratervet, Piliscsabára vonatoztunk. Pecsételés után útnak indulva Piliscséven keresztül jutottunk el Klastrompusztára, a 13. századbeli pálos kolostor romjához. Az éjszakai eső miatt a talaj erősen felázott, többször el kellett hagyni az utat, választva a tüskés bokrokat, de ott legalább nem kellett csúszkálni. Klastrompusztán pecsételés, majd Kesztölcön keresztül visszatértünk Dorogra. Délután még felmentünk a kálváriára, a bányász emlékműhöz, ahonnét a tiszta időben láthattunk az esztergomi bazilikát is.

Péliföldszentkereszt (fotó: Urbán László)

Negyedik nap. Még volt hiányzó bejáratlan szakasz az OKT-ból: Mogyorósbánya – Tokod – Dorog. Mogyorósbányára autóbusszal jutottunk el, majd irány Tokod. A település déli részét érintve a Gete-hegyen át jutottunk vissza Dorogra.
Utolsó nap teljes menetfelszerelésben, helyközi járatos autóbusszal, átszállással utaztunk a tornyópusztai elágazásig. Először felmentünk a Somlyóvárhoz, aztán Koldusszállás, majd Tatabánya felé fordítottuk lépteinket. Az autópálya morgása tudatta velünk, hogy lakott hely felé közeledünk. Tatabányáról vonattal utaztunk haza.
Íme összefoglalva, az 5 napos, 12 pecsételő helyet magába foglaló túra mérlege. OKT útvonal: Pilisvörösvár – Muflonitató – Piliscsaba – Klastrompuszta – Dorog – Tokod – Mogyorósbánya – Péliföldszentkereszt – Pusztamarót – Gerecse üdülő – Bányahegyi erdészház – Koldusszállás – Somlyóvár – Tatabánya. Teljesítmény: 95 km, 2450 m szintkülönbség. Ha hozzáadom az esténkénti dorogi csavargásokat, összesen kb. 110 km-t is gyalogoltunk. Különösen szép teljesítmény, ha figyelembe vesszük, hogy a csapat átlagéletkora 64 év volt. Jövőre már én is hetvenkedem…

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.