2017.10.21 szombat

Őszi erdei túra

Útvonal: Lukácsháza vm. – Csömöte-hegy – Doroszlói erdő – Kőszegszerdahely – Velem – Cák – Kőszeg. Találkozás: a szombathelyi vasútállomáson a 08.06-kor Kőszeg felé induló vonatnál. Táv: 18 km, időtartam 6 óra. Túravezető: Süle Antal.

2017.11.08 szerda

Kardok, balták, karikatúrák

Beszélgetés Koszorús Ödön ikervári helytörténeti kutatóval

Gyűjtemények gyűjteménye No. 26.
17:00-kor a Savaria MHV Múzeumban
Narrátor: Tóth Kálmán

2017.11.11 szombat

Séta a Szent Márton körön

Útvonal: Vámoscsalád vm. – szentivánfai templom – Uraiújfalu, evangélikus templom – nicki plébánia – Répcelak vasútállomás. Találkozás a szombathelyi vasútállomáson a 06:29-kor Csornára induló vonatnál. Táv: kb. 10 km. Túravezető: Rábai Péter.

2017.11.18 szombat

OKT túra

Útvonal: Káld – Hidegkúti erdészház – Rózsakerti eh. – Gérce. Találkozás Szombathelyen, az Ady téren a 06:15-kor Sárvár felé induló autóbusznál. Táv: 13,9 km. Túravezető: Süle Antal.

2017.11.29 szerda, 17:00

Apám hadinaplója 2. rész

Emlékek a II. világháborúból

Vendég: Karáth László a Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnázium ny. igazgatója.
Beszélgetésvezető: Tóth Kálmán

2017.04.08

Amerre egykor 220-as gőzösök pöfögtek

Vicinális túra

Indulás Körmendről (fotó: Urbán László)

Huszonkét múzeumbarát természetjáró indult útnak a VTSZ hagyományos vicinális túráján, a néhai Körmend–Németújvár (Güssing) vasútvonal magyar szakaszán. A túrát Urbán László vezette, aki ezúttal is magával hozta a korábbi vicinális túrákról jól ismert, sajtos dobozból készült vonatindító tárcsáját.

A személyszállításon túl elsősorban faanyag szállítására használt vasútvonalat 1899 szeptemberében adták át a forgalomnak. A fát Németújváron dolgozták fel. A vasúti pályát annak idején bizonyára mocsaras területeken kellett kiépíteni. Erre engednek következtetni a ma is látható levezető árkok. Az állomások a következőek voltak: Körmend, Vasalja, Pinkamindszent, Strém (Strem), Orbánfalu (Urbersdorf), Németújvár (Güssing). Trianon után kettészakadt a vonal: a magyar oldalon 1959. szeptember végéig volt személyforgalom. A néhai vasúti pálya magyar szakaszát a műholdfelvételek tanúsága szerint Körmend és Vasalja között helyenként teljesen elszántották, de Vasalja állomás és Pinkamindszent között a töltést megmaradt. Így lehetőségünk volt egy szakaszon „végigpöfögni” a néhai MÁV 220-as gőzösök által járt útvonalat.

Vonat helyett traktor (fotó: Urbán László)


Körmend állomáson leszállva zöld tárcsás indítással kezdtük a túrát, majd Horvátnádalja és Magyarnádalja falvakon haladtunk át, nagyjából párhuzamosan a régi nyomvonallal. Vasalja község központjában rövid pihenőt tartottunk, ahol megtudtuk, hogy mire elérjük úti célunkat, nyitott ajtókkal vár minket a „mozdonyfeltöltő állomás”, azaz a frissítő-pótló hely. Ezután megkerestük a falu szélén az egykori vasútállomást, ahol jelenleg gazdasági épületek is találhatók. Innen felmentünk a sín- és talpfamentesített töltésre, és irány Pinkamindszent! Utunk során, ha vonatszerelvénnyel nem is, de trágyaszóró gépekkel találkoztunk. Sajnos a töltés melletti árokban néhány helyen illegális hulladéklerakót láthattunk. Pinkamindszentre érve még egy közös fotó készült a vasútállomás mellett, ahol piros tárcsával jeleztük a hivatalos szakasz végét. Visszasétálva a faluba a menetrendszerű buszra várakozás óráinak első felét a helység kocsmájában töltöttük el. Még egy séta a falucska utcáin, majd busszal Körmendre, onnan vonattal Szombathelyre utaztunk. A reggeli borongós idő után a nap is kisütött, így valóban szép napot töltöttünk el közösen.

Urbán László

Képgaléria

Pihenő Vasalján (fotó: Urbán László)
Az egykori vasaljai vasútállomás (fotó: Urbán László)
Vasalja: irány a töltés! (fotó: Urbán László)
Piros tárcsa: nem megy tovább! (fotó: Urbán László)
Pinkamindszent (fotó: Urbán László)

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.