2017.12.20 szerda, 17:00

Karácsonyi harangok

Az Egylet nyitott versmondó köre és a Vivace Kamarazenekar közös ünnepváró műsora.
Helyszín: Savaria MHV Múzeum

2018.01.06 szombat

Évköszöntő (kijózanító) túra

Útvonal: Pornóapáti – Beled (Bildein) – Monyorókerék (Eberau) – Szentpéterfa. Találkozás: az Ady téren a 07:15- kor Pornóapáti felé induló autóbusznál. Előjelentkezés szükséges! Szentpéterfán vendéglőben ebédet rendelünk! Táv: kb.10 km. Túravezető: Rábai Péter.

2018.01.10 szerda, 16:30 óra

Élménybeszámoló és rendkívüli közgyűlés

Aktuális ügyek megtárgyalása, majd Rábai Péter élménybeszámolója a 2017 nyarán tett kerékpártúráról

2018.01.21 vasárnap

Gerinctúra Velemtől Kőszegig a Kendigen át

Útvonal: Velem – Szent Vid – Hörmann-forrás parkoló – Kendig – Kopasz-Kendig –Vöröskereszt – Óház-kilátó – Kincs-pihenő – Kőszeg. Találkozás: az Ady téren 07:30-kor induló velemi autóbusznál Táv: 19 km, időtartam kb. 7 óra. Túravezető: Süle Antal.

2018.02.03 szombat

Kőszegfalvától Lukácsházáig

Útvonal: Kőszegfalva – Abért-tó – Kőszegdoroszló – Doroszlói erdő – Csömöte-hegy – Kilátó – Pöse – Lukácsháza. Találkozás: a szombathelyi vasútállomáson, a 08:06-kor Kőszeg felé induló vonatnál. Táv: 11 km, időtartam: kb. 4 óra Túravezető: Rábai Péter.

2017.04.08

Amerre egykor 220-as gőzösök pöfögtek

Vicinális túra

Indulás Körmendről (fotó: Urbán László)

Huszonkét múzeumbarát természetjáró indult útnak a VTSZ hagyományos vicinális túráján, a néhai Körmend–Németújvár (Güssing) vasútvonal magyar szakaszán. A túrát Urbán László vezette, aki ezúttal is magával hozta a korábbi vicinális túrákról jól ismert, sajtos dobozból készült vonatindító tárcsáját.

A személyszállításon túl elsősorban faanyag szállítására használt vasútvonalat 1899 szeptemberében adták át a forgalomnak. A fát Németújváron dolgozták fel. A vasúti pályát annak idején bizonyára mocsaras területeken kellett kiépíteni. Erre engednek következtetni a ma is látható levezető árkok. Az állomások a következőek voltak: Körmend, Vasalja, Pinkamindszent, Strém (Strem), Orbánfalu (Urbersdorf), Németújvár (Güssing). Trianon után kettészakadt a vonal: a magyar oldalon 1959. szeptember végéig volt személyforgalom. A néhai vasúti pálya magyar szakaszát a műholdfelvételek tanúsága szerint Körmend és Vasalja között helyenként teljesen elszántották, de Vasalja állomás és Pinkamindszent között a töltést megmaradt. Így lehetőségünk volt egy szakaszon „végigpöfögni” a néhai MÁV 220-as gőzösök által járt útvonalat.

Vonat helyett traktor (fotó: Urbán László)


Körmend állomáson leszállva zöld tárcsás indítással kezdtük a túrát, majd Horvátnádalja és Magyarnádalja falvakon haladtunk át, nagyjából párhuzamosan a régi nyomvonallal. Vasalja község központjában rövid pihenőt tartottunk, ahol megtudtuk, hogy mire elérjük úti célunkat, nyitott ajtókkal vár minket a „mozdonyfeltöltő állomás”, azaz a frissítő-pótló hely. Ezután megkerestük a falu szélén az egykori vasútállomást, ahol jelenleg gazdasági épületek is találhatók. Innen felmentünk a sín- és talpfamentesített töltésre, és irány Pinkamindszent! Utunk során, ha vonatszerelvénnyel nem is, de trágyaszóró gépekkel találkoztunk. Sajnos a töltés melletti árokban néhány helyen illegális hulladéklerakót láthattunk. Pinkamindszentre érve még egy közös fotó készült a vasútállomás mellett, ahol piros tárcsával jeleztük a hivatalos szakasz végét. Visszasétálva a faluba a menetrendszerű buszra várakozás óráinak első felét a helység kocsmájában töltöttük el. Még egy séta a falucska utcáin, majd busszal Körmendre, onnan vonattal Szombathelyre utaztunk. A reggeli borongós idő után a nap is kisütött, így valóban szép napot töltöttünk el közösen.

Urbán László

Képgaléria

Pihenő Vasalján (fotó: Urbán László)
Az egykori vasaljai vasútállomás (fotó: Urbán László)
Vasalja: irány a töltés! (fotó: Urbán László)
Piros tárcsa: nem megy tovább! (fotó: Urbán László)
Pinkamindszent (fotó: Urbán László)

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.