Archívum

A felkelő nap országának ragyogása

Ismerkedés a japán kultúrával és oktatással

2016.03.18

Több mint egy évtizede tart a japán kultúra iránti lelkesedés, amely különösen képregények és rajzfilmek kapcsán gyűrűzött be kis hazánkba.

Elgondolkodtatok már azon, hogy milyen lehet Japánban diáknak lenni? Hogy az ottani tanulóknak, akiknek több mint 6355 jelből álló kandzsit kell elsajátítaniuk 9 év alatt, miként képesek kimagasló eredményekre az iskolában? Miképp lehet, hogy ennek ellenére gyakorlatilag ismeretlen fogalom az analfabetizmus? Vajon mi állhat a hihetetlen eredmények hátterében? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a múzeumbogár klubosok Ágoston Eszter japonológiai foglalkozásán. A japán kultúra feltérképezése „belül kezdődött”: közösen összegyűjtötték a résztvevők mindazon fogalmakat és gondolatokat, amelyek a felkelő nap országát emlegetve eszükbe jutottak. Az asszociációs játék után ízelítő következett a japán oktatási rendszer történetéről, jelenlegi felépítéséről.

Japánban az írni-olvasni tanulás már a családban megkezdődik. Az oktatás pedig két pilléren, a kötelező iskolarendszerű és az azt segítő iskolarendszeren túli képzéseken nyugszik. Abban, hogy a diák a szigorú felvételi követelményeknek meg tudjon felelni, hangsúlyos szerepe van az hagyományos iskolákat kiegészítő magániskoláknak, a jukuknak és a jobikóknak. A juku az általános iskola és az alsó középiskolai tanulmányokat hivatott elmélyíteni ahhoz, hogy a diákok életük első megmérettetésén, a felső középiskolai felvételi vizsgákon (hasonlóan a mi érettségikhez) megfeleljenek. Az iskolán túl heti 2–3, gyakran 5 alkalommal kötelező klubfoglalkozásozáson kell részt venniük, igaz a klubok választéka széles és szabadon választhatóak. Mindezek után még várja őket odahaza a házi feladat. A tanítási idő nem öt, hanem öt és fél napos, azaz minden második héten szombatonként is tanítási nap van.
A hihetetlen teljesítmény titka a diákok bizonyítási vágyában és kitartásában rejlik. A hitben, amely áthatja a teljes japán mentalitást, hogy a tudásba fektetett energia végül megtérül. S hogy a közösség és Japánért tett erőfeszítéseik viszik előbbre az országot és a világot.

Japán további felderítése a múzeumbogarak feladata volt, mégpedig a földrajz, történelem, és a vallás kapcsán. Prezentációjuk után egy evőpálcikás ügyességi játék következett: igen hamar és ügyesen elsajátították a pálcikák használatát.


Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Segítsd munkánkat egy megosztással!

Vissza