Öt nap Észak-Itáliában – 1. rész

Palladio és az arany városa

2019.01.15

Palladio, Bellini, Veronese, Leonardo, Nicolas de Verdun, Michelangelo, Mantegna, Ticiano, Tintoretto remekműveit is láthatta a Gabbiano Travellel közösen szervezett észak-itáliai utazásunk 39 múzeumbarát résztvevője.

Útépítés made in Italy

A kirándulásról honlapunkon ötrészes élménybeszámoló sorozatot közlünk.

Csütörtökön reggel, 6 órakor autóbuszra szálltunk a Savaria Múzeumnál, hogy az ausztriai Burgenland, Steiermark és Karintia tartományokat, majd az itáliai Veneto régiót átszelve, 15 óra körül Vicenzába érkezzünk. A két pihenővel megszakított hosszú buszozást idegenvezetőnk, Sümeghy Gyöngyi érdekfeszítő ismertetői, az alpesi táj és olasz autópálya-építési munkálatok látványa színesítették.

Palladio és az arany városa: Vicenza

Porta Castello öregtornya

Vicenza a Scaligeriek által emelt Porta Castello öregtornyával fogadott minket. A Corso Andrea Palladio-n sétálva a neves építész stílusában emelt házakkal találkozhattunk. A Piazza dei Signori-ra érkezve ott állt előttünk a fenséges Basilica Palladiana, a hajdani Palazzo della Ragione. (Tavalyi utazásunk során Veronában szemlélhettük meg a küllemében és rendeltetésében is hasonló igazságügyi palotát.) Mintha egy hatalmas, felfordított hajó magasodna előttünk, amelyet diadalkapuk sorát tartó oszlopok öveznek.

Rövid idő múlva már az első, modern kori fedett színházként emlegetett Teatro Olimpico-t, Andrea Palladio legnevezetesebb remekét tekintettük meg. A szkéné Szophoklész Oidipusz király című drámájához készült, Théba főterét jeleníti meg. Idegenvezetőnktől megtudtuk a szinte hihetetlen tényt: bár a színházat annak 1585. évi megnyitása után rövidesen elhagyták Thália papjai, a fából és stukkóból ideiglenes használatra készített díszletek csodálatos módon átvészelték az évszázadok viszontagságait.

Több mint 60, különböző színű márványból készült intarzia ékesíti

A világörökség részét képező, vitruviusi elvek alapján épített reneszánsz teátrum után a gótikus Chiesa di Santa Corona-ba vezetett minket Sümeghy Gyöngyi. Itt helyeztette el az alapító, Boldog Bartolomeo di Breganzei püspök, Jézus töviskoronájának egy tüskéjét. A templom műkincsei közül meg kell említeni Giovanni Bellini Krisztus keresztelése és Paolo Veronese A három királyok hódolata című festménye mellett az altemplomban található Valmarana kápolnát, Palladio egyetlen vallási témájú munkáját. Külön figyelmet fordítottunk a főoltárra, amelyet több mint 60, különböző színű márványból készült intarzia ékesít.

Már esteledett, amikor elhagytuk az arany városaként emlegetett Vicenzát, hogy elfogyasszuk „7 pontos” vacsoránkat és nyugovóra térjünk a jó 200 km-re fekvő milánói szálláshelyünkön, a Camplus City Heart-ban.

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.