ArchÃvum
Megélt táj
Múzeumbogarak és a kultúrák közti párbeszéd
2013.05.24
A foglalkozáson M. Kozár Mária és dr. Horváth Sándor néprajzkutatók vezetésével a Megélt táj – Doživetje prostora című magyar-szlovén múzeumpedagógiai program oktatási segédeszközeit próbáltuk ki.
Foglalkozásvezetőinktől megtudtuk, hogy a projektet két magyar és két szlovén múzeum munkatársai dolgozták ki. Az volt a céljuk, hogy a programban részt vevő gyermekek múzeumi környezetben, játékosan ismerkedjenek szomszédjaik hagyományaival, nyelvével. Először egy olyan munkafüzet néhány feladatát oldottuk meg, amely a múlt, a kulturális örökség és két nyelv (magyar és szlovén), valamint két nyelvjárás (a rábavidéki és a hetési) szókészletével való ismerkedésre ösztönzi használóit. Témakörei: Múzeumok és múzeumi tárgyak; Népi építészet; Népi táplálkozás; Népviselet; Népzene; Népi gyermekjátékok.
Érdekes feladatokat és játékokat tartalmaz az interaktív CD, amely a munkafüzetben szereplő témákat részletesebben kibontja. Vannak benne persze direkt oktató jellegű feladatok, amelyek megerősítik a különböző nyelvek szókincsének ismeretét, de tartalmaz szórakoztató animációs feladatokat is (pl.: memóriajáték, puzzle, tetris).
Legjobban mégis a kártyajátékkal szórakoztunk. A játék kezdetén a 3–5 játékos ugyanannyi kártyával rendelkezik. A kártyákon a régi falusi élet tárgyai és megnevezései találhatók két nyelven, illetve két nyelvjárásban. Nem akarjuk a játékszabály ismertetésével untatni az olvasót, a lényeg: minél több kvartett összegyűjtése az azonos kártyákból úgy, hogy a játékosoknak közben használniuk kell a szlovén és magyar, rábaközi és hetési nyelvjárású szavakat.
Remek szórakozás – próbálja mindenki!