Pável Ágoston emlékséta

Nefelejcsekkel és tökmagos rétessel

Feltöltve: 2018.03.25

2018. March 25. Sunday

Az idei virágvasárnap Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepére esett és az órákat is ekkor kellett eggyel előbbre állítani. Az 50 jelentkezőből a nyári időszámítás bevezetése miatt senki nem késte le a reggeli vonatot Szombathelyen, csak a vírus marasztalt otthon néhány embert

Szentgotthárdon első utunk ismét a Pável Ágoston Múzeumba vezetett. A hideg orfalui pálinka, Molnár Piroska intézményvezető forró teája és meleg köszöntő szavai után Pável Ágoston feljegyzéseiből idéztünk. Pável Judit sajnos nem tudott eljönni, ezért M. Kozár Mária néprajzkutató szemezgetett a vadfogással és erdőgazdálkodással kapcsolatos adatokból. A múzeumban ezzel kapcsolatban láttunk egy hármas, hurkos egérfogót, fűzfavesszőből és szalmából font zsombort és kosarat. A néprajzi tárlat mellett meg lehetett tekinteni az Isten Szolgája Brenner János vértanúhalált halt rábakethelyi káplán emlékkiállítását és az 1664-ben lezajlott szentgotthárdi csatáról készített interaktív számítógépes animációt is.
A múzeumból a szentgotthárdi Nagyboldogasszony-templomba mentünk passiós szentmisére, majd a közeli épülettel ismerkedtünk meg. A jelenleg színházként és kultúrházként működő épület eredetileg templom volt, a ciszterci szerzetesek Szent Gotthárd-temploma (1184–1779). Miután felépült az új, barokk templom, a régit a ciszterek magtárnak, majd az Állami Gazdaság 1982-ig raktárnak használta. A Magtártemplomot 1983-ban alakították át színházzá.
Tókerülők (fotó: M. Kozár Mária)A kulturális élmények után útnak indultunk a máriaújfalui Hársas-tó felé. A sétának tervezett útból valódi túra lett: a nagy beszélgetésben ugyanis nem vettük észre, hogy a megszokottól eltérő útvonalon haladunk. Csak akkor ocsúdtunk fel, amikor a Brenner-kápolna útjelző táblájához értünk. Felkaptattunk a dombra és a kápolnába is bekukucskáltunk. Utunkat a „Mária-út” jelzéseit követve folytattuk az erdőn át. Így a valóságban is láttuk a talpunk alatt a lombot, amiről Pável Ágoston ezt írta: „Szép, száraz napok után összegereblyézik… kasos szekereken szállítják… Pajtába, födél alá helyezik. Alomnak rosszabb a szalmánál, de trágyának jobb.” Mi örültünk neki, hogy nem gereblyézték össze a lombot, mert a sáros, pocsolyás útról néha le tudtunk térni az avarral borított talajra. Hét kilométer gyaloglás után feltűnt előttünk a Hársas-tó víztükre, de még meg kellett kerülnünk a tavat, hiszen a „járt utat a járatlanért” el nem hagyó társaink ott vártak minket.

Lang Rezsőné tökmagos kelt rétese hamar elfogyottA szokásos szalonnázás utáni zenés irodalmi piknik keretében Tóth Kálmán egy szlovén népballadát olvasott fel Mátyás király haláláról, Pável Ágoston magyar fordításában. A történet szerint Mátyás a szlovéniai Celjében elcsavarja egy férjes asszony fejét, amiért is a féltékeny férj ledöfi őt. Az uralkodót Celje összes harangjai siratják, mire a félrelépő dobosnénak ebéd közben kiesik a kanál a kezéből. „Elönti urát a méreg. / Pusztítson el a rozsféreg! / S döfi kését felesége / hűtlen, becstelen szívébe.” A vérbosszú elkövetője ezután el akar menekülni, hogy ne jusson hóhérkézre, de bölcs szolgája útját állja: „Sehogy se fér kobakomba, / mért hagyjuk el otthonunkat / egy becstelen asszony miatt?”
A tragikomikus balladát vidám Vas megyei szlovén szerelmi dalok követték a Szombathelyi Nefelejcsek népdalkör előadásában. Pável Ágostonnak a nefelejcs volt a kedvenc virága, ezért vette fel ezt a nevet a szombathelyi Pável Ágoston Szlovén Kulturális Egyesület tagjaiból alakult énekkar. A Pável-túra idén is ezen egyesület, a Szombathelyi Szlovén Önkormányzat és a Vasi Múzeumbarát Egylet közös szervezése volt. Meglepetés is ért bennünket. A 2018. évi Pável Ágoston Emlékérem díjazottja, a rábatótfalui Lang Rezsőné tökmagos kelt rétest sütött nekünk. Ép testben ép lélekkel bandukoltunk vissza a szentgotthárdi vasútállomásra. A jövő évi virágvasárnapon ismét útra kelünk!

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.