Gereben Zsófia papÃr- és bÅ‘rrestaurátor-művész beavatta a múzeumbogarakat szakmája rejtelmeibe. Többek között megtudhatták tÅ‘le a gyerekek, hogy miképp kell bánni a különbözÅ‘ minÅ‘ségű papÃrokkal, és hogy a nyomtatott dokumentumokat kÃméletes mosással lehet megtisztÃtani. Elmesélte, hogyan készül a vÃzjel a papÃrgyártás során.
Ezután interaktÃv restaurálási tevékenység következett. Zsófia az elÅ‘zÅ‘leg megtisztÃtott nyomtatvány hiányos részeit folyékony papÃrral pótolta, sÅ‘t ebbe az aprólékos, nagy figyelmet igénylÅ‘ munkafolyamatba bevonta a bátrabb szemlélÅ‘dÅ‘ket is. A vÃzzel erÅ‘sen átitatott alaprajz-térképrÅ‘l eközben a szÃvóberendezés eltűntette a felesleges folyadékot, hogy aztán itatóspapÃrok közt, présbe helyezve hosszabb ideig száradjon a restaurált dokumentum.
Mindenki elmélyülten vizsgálgatta a rá bÃzott irat állagát és a szöveg stÃlusát, de legfÅ‘képpen azt, hogy alkalmas történeti forrás került-e hozzá az elsÅ‘ világháborús hadifogság témakörének kutatáshoz?
Dóri tÃpustáblázatot készÃtett a tábori levelezÅ‘lapokról, Bence egy kézzel festett képeslap szövegét silabizálta, Anna egy rejtélyes kétkoronás szükségpénz rendeltetését igyekezett kinyomozni, Zozó egy postai útmutató füzetecskét böngészgetett, Kornél pedig egy szÃni elÅ‘adás cirill betűkkel Ãrott programlapjának vÃzjelét rajzolta le.
Az izgalmas téma új kérdésfelvetésekkel hamarosan folytatódik.
A foglalkozás a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért KözalapÃtvány által támogatott „Barakkváros foglyai – örökségpedagógiai program és dokumentumfilm az ostffyasszonyfai hadifogolytáborról” cÃmű program keretében valósult meg.