A „Csirkeragu 81’ végén” cÃmű festményt nem csupán a szokatlan, képbÅ‘l kinyúló kompozÃció, vagy a fotórealizmus teszi különlegessé. Egy korszakról is mesél: érzékelteti a kádári puha diktatúra utolsó évtizedének atmoszféráját.
Csirkeragu
Csirkeragura voltak hivatalosak a múzeumbogár klubtagok a Szombathelyi Képtárba. A kÃnálatot Foki Éva képzÅ‘művész fÅ‘zte ki.
Mindjárt az elején tisztázzuk: a Csirkeragu esetünkben nem ételt jelöl, hanem egy festményt. Nyári István ezen alkotása elsÅ‘ pillantásra nagyméretű fényképnek látszik. Ezt a hatást különleges technikával érte el a művész. Az alkotás egy fényképfelvétel alapján készült, amelyet Nyári egy diavetÃtÅ‘, festékszóró pisztoly és ecset segÃtségével készÃtett el. A festményen a legprogresszÃvabb művészeti irányzatokat kedvelÅ‘ lány (Zsuzsanna) és a festÅ‘művész egyik barátja (Zuzu) látható, aki szintén képzÅ‘művész. A lakásban semmi rendkÃvüli nem történik: az emlÃtett hölgy jóÃzűen, kissé távolba révedÅ‘ tekintettel csirkeragut fogyaszt, mÃg Zuzu mellette állva figyeli Å‘t.
A „Csirkeragu 81’ végén” cÃmű festményt nem csupán a szokatlan, képbÅ‘l kinyúló kompozÃció, vagy a fotórealizmus teszi különlegessé. Egy korszakról is mesél: érzékelteti a kádári puha diktatúra utolsó évtizedének atmoszféráját.
A lencsevégre kapott, majd aprólékos műgonddal megfestett életkép befogadásához Foki Éva széles példatárat állÃtott össze. E digitális tárlatot, amelyben többek között Munkácsy, Brueghel, Manet, Moholy Nagy, Warhol művei szerepeltek, a feldolgozásra kiválasztott kép, tehát a Csirkeragú mellé felállÃtott vásznon lapozta végig és értelmezte hallgatóságával a foglalkozásvezetÅ‘. Igazán kár, hogy a Képtár zárása miatt nem maradt idÅ‘ a tervezett közös, felszabadÃtó alkotómunkára, az alakkontúr-festésre. Pótoljuk, amint lehetÅ‘ség nyÃlik rá.
A „Csirkeragu 81’ végén” cÃmű festményt nem csupán a szokatlan, képbÅ‘l kinyúló kompozÃció, vagy a fotórealizmus teszi különlegessé. Egy korszakról is mesél: érzékelteti a kádári puha diktatúra utolsó évtizedének atmoszféráját.