Vasi Múzeumbarát Egylet

Istenek hajnala és alkonya

Mithras-szentélyek Poetovioban

A VMbE a korábbi években már több alkalommal szervezett utazásokat a Borostyánkő úton, Savariától északra. Mint arról honlapunkon korábban már beszámoltunk, ezúttal a délebbre eső útszakasz egyik fontos városa, Poetovio (Ptuj, Szlovénia) volt az úti cél. Jelen tudósítás a város vallástörténeti emlékeiről szól.

Poetovio – amelynek római katonai táborát Kr. u. 15 körül alapították – bázisként szolgált Pannonia meghódításához. Itt állomásozott a VIII. Augusta, a XIII. Gemina és a nem sokkal késÅ‘bb Carnuntumba helyezett XV. Apollinaris legio is. A város a dunai provincia pacifikálása („megbékítése”) után fontos adminisztratív centrummá vált: több tartomány vámigazgatásának (Publicum portorium illyirici) központja lett. Mint civil település, Traianus császártól kapott colonia rangot az 1. század végén. A fontos birodalmi közigazgatási központ az itt tevékenykedÅ‘, magasan képzett adminisztrációs elitnek köszönhetÅ‘en jelentÅ‘s hatást gyakorolt a szellemi életre. KiemelkedÅ‘ szerepet töltött be a római kori vallástörténet 2. századi fejlÅ‘désében, különös tekintettel a birodalom északi felére (Duna – Rajna – Adria térsége). MindenekelÅ‘tt a misztériumvallások (titkos tanítások alapján megismerhetÅ‘ megváltástanok) egyikének, Mithras Sol Invictus kultuszának szempontjából jelentÅ‘s ez a város.Mithras tisztelete a keleti (indiai, perzsa, hellenisztikus) elÅ‘zmények után teljesen új formában, misztériumvallásként jelent meg a Római Birodalomban, a Krisztus születése utáni 1. század végén. A kultusz legkorábbi régészeti leleti Rómában, Carnuntumban, az Al-Duna és a Rajna vidékén kerültek elÅ‘. Poetovio ezen területek fókuszában helyezkedik el. A kultusz nemcsak a birodalmi adminisztráció képviselÅ‘i, hanem a katonák körében is hallatlanul népszerűvé vált.
Ahogy az a titkos tanításokkal lenni szokott, az ábrázolásokon, a domborműveken, falfestményeken, fogadalmi oltárokon lévÅ‘ képi ábrázolásokon – amelyek közül a bikaölés jelenete a legfontosabb – és feliratokon kívül nem sok információnk van Mithras tiszteletével, mítoszával és fÅ‘képpen a tanításokkal kapcsolatos dolgokról. Az bizonyos, hogy az istenség különféle megszólításai, címei (Transitus, Fonti perenni, Petra genetrix, Natura dei stb.) Poetovioban jelentek meg elÅ‘ször és innen terjedtek el, elsÅ‘sorban a vámkörzet területén (Pannonia, Noricum, Dalmatia, Moesia stb.) belül.

A kirándulás alkalmával két szentélyt látogattunk meg. Az 1. számú, egy kukoricaföld és egy sertéstelep között, a Spodnja Hajdina nevű városrészen található. 1898-ban fedezték fel. A szentély különlegessége, hogy az itt találhatót emlékek (fogadalmi oltárok, feliratok) állítói a vámállomás vezetői, tisztviselői voltak. A szobrok közül kettő is figyelmet érdemel. Az egyik a hátán bikát cipelő Mithrast (Taurophoros, Transitus), a másik a kígyókkal körülvett sziklából születő istent (Natura Dei, Petra genetrix) ábrázolja. Ezek az elnevezések, dedikációk itt bukkantak fel első ízben a Mithras kultusz története során. A szentély a szakemberek szerint a 2. század közepéről származik.

A másik, 3. számú szentély a Zborn Breg városrészen került elő 1913-ban, az előzőtől alig egy kilométerre, észak-keletre. A Kr. u. 260-as években emelt épület különlegessége az, hogy a Daciában állomásozó légiók vezérkara és főparancsnoka (Aper prefectus) építtette a gótok fölött aratott győzelem után, minden bizonnyal hálából, a katonák körében népszerű istenség tiszteletére. Az előbbi szentély a Mithras-kultusz kialakulásának egy fontos állomásáról, a másik a Római Birodalom történetének egy fordulópontjáról tanúskodik.
Mithras tisztelete a 308. évi carnuntumi „császártalálkozón” érte el legmagasabb szintű elismerését, amikor is a Diocletianus által összehívott második tetrarchia résztvevÅ‘i a „fautori imperii sui” (kb.: birodalmunk támasza) jelzÅ‘vel tisztelték meg az istenséget. A késÅ‘bbi Nagy Konstantin császár (talán nem véletlenül) nem vett részt a találkozón. Egyeduralomra kerülése után (Kr. u. 324) a kereszténység támogatásával a pogány vallási rítusok fokozatosan visszaszorultak, az 5. század elejére pedig megszűntek Róma korábbi kultuszai. Az új vallás, Krisztus egyháza mégis sok-sok, pogánynak minÅ‘sített szokást magába olvasztott.
Az ugyancsak a 260-as években felbukkanó – elsÅ‘ként latin nyelven író exegéta (Szentírás- magyarázó) Victorinus, poetovioi püspök volt az, aki elÅ‘ször említette Jézus születését december 25-i dátummal, amely idÅ‘pont Sol Invictus születésnapja is egyben. Ez mutatja, hogy a régi Róma öröksége nem tűnt el nyom nélkül, nem vált semmivé, hanem üzen az arra odafigyelÅ‘ utókornak.

Galéria

Nálunk mindig történik valami!

Tudja már ezt 1565 hírlevelünkre feliratkozott ember.
Ha érdekelnek a programjaink, táboraink vagy csak bepillantanál egyletünk mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »