Az 1920-as trianoni békeszerzÅ‘dés nem csupán területi veszteséget, de a magyar haderÅ‘ lecsökkentését is jelentette. A hadsereg létszámát 35 000 fÅ‘ben limitáltak, a katonai intézmények rejtve folytathattak képzést. Nem volt kivétel ez alól a kÅ‘szegi sem, amelynek neve Hunyadi Mátyás Alreáliskola volt. Csak 1938-ban állÃtották vissza nevében is a „honvéd katonai” jelzÅ‘t.
Széll Kálmán ikertestvérével együtt 1937-ben pályázott az iskolai felvételire, amely az ötszörös túljelentkezéssel, atlétikai vizsgával együtt komoly kihÃvásnak számÃtott. Noha sokan szerettek volna a tanintézmény növendékei közé tartozni, nem tudták, mire vállalkoznak. A beilleszkedés nehézségeit az Iskola a határon szövegrészlete részben hűen illusztrálja. Prof. dr. Széll Kálmán Å‘szintén vallott arról, hogy Ottlik alakjaihoz hasonlóan számára sem volt könnyű megszokni a katonaiskola rideg fegyelmét, s elÅ‘fordult bizony, hogy hazagondolva könnyes lett a szeme.
Az iskola negatÃv oldala mellett a pozitÃv tényeket is a hallgatóság elé tárta a professzor és humorérzékét sem vesztette el. Számos kacagtató anekdotát mesélt azokról a napokról. Visszaemlékezett például a tisztálkodási fegyelemre, amelyeket nem lehetett elsinkófálni! A növendéknek ugyanis a mosdóban tisztelegve jelentkeznie kellett felettesénél: „Szobaparancsnok úrnak alázatosan jelentem, beszappanozva megjelentem!” Majd megkapta a parancsot: „Folytassa!”
Az iskolában a diákok erÅ‘nléti edzései növelték kitartásukat, de lelki nevelésükkel is törÅ‘dtek: több felekezet számára volt vallásoktatás. Széll professzor urat a hit minden körülmények között átsegÃtette a nehézségeken.