Egy amatőr fotográfus hagyatéka
Csonkás Sándor bázakerettyei képei az 1950-es évekből
Találkozásunk aktualitása az 1956-os forradalom és szabadságharc idejébÅ‘l és az azt követÅ‘ évekbÅ‘l származó, Csonkás Sándor által késztett bázakerettyei fényképgyűjtemény, amelyrÅ‘l Bajzik Zsolt történész tartott érdekfeszÃtÅ‘ elÅ‘adást.
Felmerül a kérdés: miért éppen Bázakerettye? Mert azon kÃvül, hogy Bajzik Zsolt szülÅ‘faluja, a többi zalai település közül méltán kiemelkedik, mivel itt 1930-as években olajat találtak és iparvidék alakult ki. Csonkás Sándor is olajipari munkásként kereste a kenyerét. Akkoriban nem mindenki, illetve csak az engedéllyel rendelkezÅ‘k készÃthettek felvételeket a vállalatról. MegörökÃtette a munkásemberek mindennapjait, a szépen kialakÃtott település képet. E ritka felvételek Å‘rzÅ‘je Csonkás Sándor lánya, akinek jóvoltából Bajzik Zsolt eddig publikálatlan felvételeket is szerepeltethetett nemrég közreadott, „Jó szerencsét, Bázakerettye! Fejezetek és képek a település történetébÅ‘l” cÃmű könyvében.
Hogy kerülhetett Csonkás Sándor kapcsolatba a fényképezéssel? A második világháború kezdetekor nem kerülhette el a besorozást, ám mikor 1944-ben megsebesült, Nagykanizsára került. Nagykanizsán az 1950-es években fotóklub alakult, amelynek Csonkás Sándor aktÃv tagjává vált.
1965. október 26-án Bázakerettyét is elérte a forradalom. Az emberek egy traktor segÃtségével ledöntötték a felszabadulási emlékművet. Csodaszámba megy, hogy Csonkás Sándor szÃnes filmre készÃtett felvételei megmaradhattak, hiszen a legtöbb gépbÅ‘l kihúzták a filmszalagokat, mert bizonyÃtékul szolgálhattak volna a megtorlás idején.
Csonkás Sándor 1956 utáni portréfelvételei az ünnepek alkalmával készült képek. Bajzik Zsolt kiemelte, különlegességüket az is adja, hogy a korabeli a divat változásait, a különböző társadalmi rétegek viseletének különbségeit is megfigyelhetjük rajtuk.