Varga Péter: Hogy határozza meg a Soproni Múzeum munkatársa, Nemes András művészettörténész saját feladat- és érdeklődési körét?
Nemes András: Tréfásan múzeumi „Mekk mesterként” szoktam emlegetni magamat, hiszen egy olyan kismúzeumban, mint a soproni Stornó-ház, mindenféle feladat megtalálja az embert a leltározáson és a gyűjteménygondozáson át a közönséggel való foglalkozásig. Egyébként mindig vonzottak a történeti épületek. KezdÅ‘ muzeológusként úgy gondoltam, hogy a Sopron megyei középkori épületekre fogok szakosodni. Aztán érdeklÅ‘désen kiterjedt Nyugat-Dunántúlra, most pedig úgy fogalmaznék, hogy az épÃtészettörténet a szakterületem. Az 1990-es években bekerültem abba a szakmai közegbe, amelynek feladata a műemléki épületek gondozása. A műemlékvédelmi tevékenység és szervezet sokat változott az elmúlt idÅ‘szakban, de az olyan épületek esetében, amelyeket még nem tártak fel e szempontból, a törvény – amikor ez szükségessé válik – kutatásokat Ãr elÅ‘. A kutató stábot régész, statikus, restaurátor, épÃtész, művészettörténész alkotja, élén a vezetÅ‘ tervezÅ‘vel, aki összefogja az Å‘ munkájukat és kidolgozza a műemléki felújÃtás tervét. A művészettörténésznek a folyamat kezdeti stádiumában van szerepe: történeti kutatómunkával feltárja az épület históriáját, helyszÃni szemlék során értékleltárt állÃt össze, amelyben leÃrást készÃt a megóvandó épÃtészeti elemekrÅ‘l. A művészettörténész javaslatai alapján készÃti el a vezetÅ‘ tervezÅ‘ a felújÃtási tervet.
N.A.: Schulek Frigyes, Stornó Ferenc még a magyar épÃtészet dicsÅ‘séges korszakában gondolkodtak, a legkorábbi fázist kÃvánták bemutatni. Ma már a késÅ‘bbi korok emlékei, például a historizmuséi is értéket jelentenek. Ne feledjük, hogy az épületek kutatása is régészeti feltáró munka, és ez olyan tudomány, amely egyes helyzetekben óhatatlanul megsemmisÃti saját bizonyÃtékait. ElÅ‘fordulhat, hogy egyes rétegeket a műemléki felújÃtás során fel kell adni, mert ha nem súlypontozunk, akkor a végeredmény nem nyújt egységes képet.
T.K.: Láthatnánk néhány érdekes Vas megyei példát arra, hogy milyen történeti forrásokra támaszkodhat a művészettörténész a kutatómunka során?
N.A.: A levéltári iratok alkotják a legfontosabb forráscsoportot, mint például a csánigi templom esetében. De a képes levelezÅ‘lap is lehet forrás, hiszen ezek a 19. század 80-as éveitÅ‘l kezdve tömegével készültek, és a kis települések épületei is feltűnnek rajtuk. EmlÃtsük meg a peresznyei és a nicki templomokat! Az elÅ‘bbi esetében számos régi fényképfelvétel árulkodott a korábbi átépÃtésekrÅ‘l, ugyanakkor sok levéltári irat is rendelkezésemre állt. Nicken a késÅ‘ barokk kori templom Niczky Lázár megbÃzásából épült 1761-ben. Az épÃttetÅ‘ végrendeletében akkurátusan leÃrta, hogy milyen templomot kÃván épÃttetni.
N.A.: Sajnos a bÅ‘ség zavarával állunk szemben e tekintetben. EmlÃtsük meg most a szörnyű állapotba került gyöngyöshermáni volt Szegedy Ensch kastélyt, vagy a klasszicista stÃlusú tömördi Chernel-kúriát, bútorzat tekintetében pedig a szombathelyi FÅ‘ tér 9. számú házban Csipkerózsika-álmát alvó gyönyörű patikabelsÅ‘t. Mindhárom külön-külön beszélgetés témája lehetne.
T.K.: Ha már Szombathelynél tartunk, akkor sétáljunk át gondolatban a Fő térről a Kőszegi utcába!
N.A.: Művészettörténész szakértÅ‘ként öt épületrÅ‘l készÃtettem szakvéleményt. Ezek nem voltak műemlék épületek, de zárványként a régi városra emlékeztetve a mai városkép sajátos szÃnfoltját alkották. Bár rossz állapotban voltak, mégis azt javasoltam, hogy minél több eredeti részletet kell megmenteni belÅ‘lük. EttÅ‘l függetlenül gyakorlatilag ledózerolták az egészet, és bár tömegében, arányaiban az újraépÃtett változat idézi a korábbi állapotot, az épületek elveszÃtették azt az emberközelséget, bájosságot, amely a lényegüket jelentette. Uniformizált, lélektelen, dÃszletszerű utcakép lett az eredmény.