1500 Ft.-
Koszorús Ödön
DĂszĂtett kovácsmunkák
Életfa a fejszéken
Aki e kötetet kezĂ©be veszi, az meggyĹ‘zĹ‘dhet arrĂłl, mit is jelent a kutatás tárgyához kötĹ‘dĹ‘ szenvedĂ©ly. IsmernĂĽnk kell ezt az Ă©rzĂ©st. Minden bizonnyal átĂ©ltĂĽk már azt a pillanatot mikor egy bontásra ĂtĂ©lt ház porlepte zugában, vagy egy kisvárosi Ăłcskapiac ponyváján szemĂĽnk elĂ© kerĂĽl egy kedvĂĽnkre valĂł rĂ©gisĂ©g, melynek látásátĂłl hirtelen erĹ‘sebben vert a szĂvĂĽnk, pedig szeretetĂĽnk tárgya az elsĹ‘ pillantásra csak egy használatbĂłl kikopott, Ă©letlen baltának mutatkozott. Csakhogy a kĂ©rges tenyerek által simára csiszolt nyĂ©lhez tartozĂł rozsdás vas a köpű alatt csillagzĂłkkal gondosan beĂĽtött dĂszĂtmĂ©nyt is takart, melyet meg kellett tekintenĂĽnk. S ha a pengĂ©n mutatkozĂł alakzat az ismereteinktĹ‘l eltĂ©rĹ‘ formát mutatott, meg is kellett azt szereznĂĽnk nyomban. A megismerĂ©s vágya, a tudás kiterjesztĂ©se a tulajdonlás más formáját is jelentheti. Ez, pedig nem más, mint a tárgy mĂ©retarányos, hiteles rajzon valĂł megörökĂtĂ©se. A rĂ©gi mesterek tárgyi világára valĂł rácsodálkozás, a rendszerezĹ‘ elmĂ©nek alárendelt szorgalom pedig kĂ©zbe adja a ceruzát, hogy a „lelet” Ă©lettörtĂ©netĂ©t lejegyezzĂĽk, a centit, hogy a legszĂĽksĂ©gesebb mĂ©reteket rögzĂthessĂĽk. KoszorĂşs Ă–dön – Temesvári Ferenc ĂşttörĹ‘ leĂrĂł mĂłdszerĂ©t alapul vĂ©ve – nem kis feladatra, a látĂłkörĂ©be kerĂĽlt mintegy másfĂ©lszáz kovácsszerszámon fellehetĹ‘ motĂvumkincs rendszerbe foglalására vállalkozott.
KĂĽlönbözĹ‘ szempontok által összeállĂtott tipolĂłgiáját hiteles rajzaival dĂszĂtett kötete összegzĹ‘ fejezetĂ©ben adja közre. Az ĂşttörĹ‘ vállalkozás terminolĂłgiai bizonytalanságait, logikai alapon nyugvĂł magyarázatait a mű leĂrĂł rĂ©szĂ©ben nyomon követhetjĂĽk. Tanulságos megismernĂĽnk a szerzĹ‘ gondolatvilágát, a motĂvumok Ă©rtelmezĂ©sĂ©nek belsĹ‘ indĂttatását. A gyűjtemĂ©nyĂ©bĹ‘l alább mutatványkĂ©nt nĂ©hány pĂ©ldát kiemeltĂĽnk.
„A penge kĂ©t egyenes szárĂş Ă©letfa, vagy gránátalma motĂvummal dĂszĂtett” (balta).
„SzĂ©ttárt szárakkal három szál, három-három virágĂş ágat helyeztek el – melyek – egyĂ©rtelműen Ă©letfa jelentĂ©st hordoznak.” (fejsze).
„Az Ă©letfa mint egy cserĂ©pbĹ‘l, csillagvirág gyökĂ©rrel nĹ‘ ki Ă©s nĂ©gy Ăvvel, nĂ©gy virággal váltakozva kĂgyĂłzik lefelĂ©.” (tisztĂtĂłfejsze).
„Olyan Ă©rzĂ©se támad az embernek, mint mikor csillagkĂ©peket nĂ©zĂĽnk. Lehet az Ă©letfa, vagy cserĂ©pbĹ‘l kinövĹ‘ virág, lehet ez GöncölszekĂ©r, vagy Nagymedve, ki minek látja”. (szekerce)
A fenti pĂ©ldákkal csupán egy dĂszĂtmĂ©ny, az Ă©letfának meghatározott motĂvumkincs elemeit vettĂĽk közelebbrĹ‘l szemĂĽgyre KoszorĂşs Ă–dön interpretálásában. A leĂrásokbĂłl kitűnik, hogy az ábrázolások korántsem egysĂ©gesek, stĂluselemeik nagyon is kĂĽlönbözĹ‘k. A tipizálĂł szándĂ©k a technikai megoldások variáciĂłit is figyelembe vĂ©ve azonban határozottan egy közismert motĂvummal, az Ă©letfával azonosĂtja a kovácsmunkákon gyakorta feltűnĹ‘ olykor lelemĂ©nyesen megkomponált dĂszĂtmĂ©nyeket.
A szerzĹ‘ alapos, kĂ©pszerű leĂrásaihoz kitűnĹ‘ minĹ‘sĂ©gű rajzok tartoznak, melyek nagyban emelik e mű forrásĂ©rtĂ©kĂ©t. A nagy gonddal szerkesztett kötet az alapkutatás hiányosságaira is felhĂvja a figyelmet, melyet cĂ©lszerű lenne mihamarabb pĂłtolni, a megkezdett motĂvumvizsgálatot pedig minĂ©l nagyobb rĂ©giĂłra kiterjeszteni.