Vasi Múzeumbarát Egylet

Nem megy feledésbe a szombathelyi villamos

a villamosnapi sétán jártunk

125 év telt el azóta, hogy Szombathelyen – az országban harmadikként – 1897. június 4-én csilingelve útjára indult az első villamos. S noha utolsó útját 48 éve, 1974. augusztus 20-án tette, az irányában tanúsított lelkesedés máig töretlen.

Spiegler Tibor megálló táblánál (Fotó: Tóth Kálmán)

Szép hagyományként él a villamosnapi séta Szombathelyen, s úgy tűnik, generációról generációra öröklÅ‘dik is a villamos iránti szeretet annak ellenére, hogy már nem jár. A 2022. szeptember 23-án, pénteken 16 órakor, az Éhen Gyula térrÅ‘l indult egy nosztalgikus, kicsiket és idÅ‘sebbeket egyaránt megmozgató rendezvény, amelyet a Berzsenyi Dániel Könyvtár helytörténeti klubja, a Smidt Múzeumért Alapítvány, a Szombathelyi SzépítÅ‘ Egyesület és a Vasi Múzeumbarát Egylet közösen hívott életre. Nagy öröm volt látni, hogy a verÅ‘fényes Å‘szi napon sokan csatlakoztak a Spiegler Tibor helytörténeti kutató által vezetett sétához, amelynek során 16 megállóhelyen számtalan történeti érdekesség hangzott el. Mi több, a villamos történetéhez és a helyszínekhez kötÅ‘dÅ‘ kérdésekre helyesen válaszolók között értékes ajándékok találtak gazdára.

Fülöp Tibor a villamos egy korabeli felvételével kezében (Fotó: Tóth Kálmán)

A villamos próbaútjára 1897. május 1-jén került sor. Az egyik villamoskocsit Edelmann SebÅ‘ gimnáziumi tanár, a másikat Gothard JenÅ‘ gépészmérnök, csillagász vezette. Az új tömegközlekedési eszköz kezdeti fogadtatása nem volt egészen felhÅ‘tlen, hisz a környezÅ‘ lakók nyugalmát hajnali 5 órától 23 óráig csilingelésével és zúgó hangjával érezhetÅ‘en zavarta. Az ellenérzés azonban hamar eloszlott, a villamosvasút a modern város nélkülözhetetlen kellékévé vált. Szombathelyi sajátosság például, hogy Pick György birtokos kezdeményezésére 1900. december 30-tól postaládák kerültek a villamosra. Az utazó postaszekrény tartalmát a kalauzok a vasútállomáson lévÅ‘ levélszekrénybe helyezték. Az eredetileg zöld, majd piros, végül sárga színben pompázó villamoskocsik jelenléte felpezsdítette a Nyugat KirálynÅ‘jének közlekedését.

A villamosvasút megszűnését megelÅ‘zÅ‘ években az 5 motor- és 4 ikerkocsi napi 20–22 ezer utast, évente kb. 7 millió 800 ezer fÅ‘t szállított. Emlékét 2007 óta a Smidt Múzeum udvarán sínpárra helyezett sárga SZVV – 1-es számú kocsi Å‘rzi.

Emlékezetes pillanat a FÅ‘ téren... (Fotó: Tóth Kálmán)

A villamosnapi rendezvény kiemelt helyszínein – a múzeumparkban, a FÅ‘ téren és a Smidt Múzeum kertjében – villámcsÅ‘dület jellegű programok szórakoztatták a séta résztvevÅ‘it. A kor hangulatát idézÅ‘ zeneszámok a Savaria Szimfonikus Zenekar három tagjának elÅ‘adásában hangzottak el.

A múzeumparkban Tóth Kálmán múzeumpedagógus, Várnainé Balogh Beáta tanár és a Zrínyi iskola tanulói által elÅ‘adott jelenetben Nagy Lajos Képtelen természetrajz című kötetébÅ‘l A villamos-állat című részt hallhatta és láthatta (!) a nagyérdemű. Az elÅ‘adás különlegessége a zöld villamosmakett megjelenése volt, amely még a 2017-ben tartott flashmob során debütált. A FÅ‘ téren a Villamos(l)nap elsÅ‘ számát talpraesett rikkancsok osztogatták. A nap fénypontjára a Smidt Múzeumban került sor, ahol Spiegler Tibor elmondta, hogy az 1927-ben gyártott, eredetileg „benzinmotoros sínautóbuszt” 1940–43 között alakították villamos pótkocsivá, amely 41 fÅ‘ szállítására adott lehetÅ‘séget: 14 ülÅ‘ és 33 állóhellyel rendelkezett.

Végül Takóné Hoós Ildikó is felpattant a villamosra (fotó: Szombathelyi SzépítÅ‘ Egyesület)

A Smidt Múzeum udvarát álló 1-es számú kocsi 6-os számot viselÅ‘ „testvére” Szentendrén látható.

A helytörténeti kutató beszédét irodalmi elÅ‘adás követte. Takóné Hoós Ildikó szerkesztésében megvalósuló műsor prológusát Weöres Sándor Beszélgetés-foszlányok a széprÅ‘l című írásának rövid részlete, majd az út és az utazás végtelen toposzát a haikuk rövidségében megragadó versek adták. Hirtelen villamoszaj, csengetés hallatszott, és a sárga villamoskocsi közelében nagy tülekedés támadt. Ildikó humoros vers elÅ‘adása kezdÅ‘dött, amelyben ráismertünk a mai villamosok utasainak jellegzetes karaktereire. Az ErdÅ‘s Virág után szabadon átvett versben egymás után szálltak fel a sárga járműre a könyökölÅ‘k, a puccosak, a spiccesek, a trógerek, a brókerek, az álruhások, mobilmániások, isisek és gimisek…, mindenféle dilisek. Értsük jól: aki vakmerÅ‘ és vidámságra hajlamos, annak jobban megfelel az egyes számú villamos! Sokaknak lám, megfelelt, ugyanis az elÅ‘adást követÅ‘en ki-ki felpattanhatott a belülrÅ‘l képekkel díszített villamoskocsira.

A séta részvevÅ‘i egészen a Szent István-parkig követhették a hajdani villamos útvonalát, ahol Szalainé Bodor Edit, a BDK helytörténeti klubjának vezetÅ‘je villamostörténeti totóval várta a legkitartóbbakat.

Galéria

Nálunk mindig történik valami!

Tudja már ezt 1574 hírlevelünkre feliratkozott ember.
Ha érdekelnek a programjaink, táboraink vagy csak bepillantanál egyletünk mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »