Vasi Múzeumbarát Egylet

Rozsgyesztvo – Karácsony

Adventi naptárunk mai ablakát kinyitva dr. Major Gyöngyi visszatekintését, gondolatait olvashatjuk. Szerzőnk az 1970-es évek második felében, Moszkvában, a Lomonoszov egyetemen folytatta tanulmányait.

Szentpétervár, a Kazányi Székesegyház

Amikor arra gondolok, milyen is volt a karácsony, amikor egyetemista voltam a messzi Szovjetunióban, két dologra emlékszem: nagyon hideg volt – és nem is volt karácsony. Hiába kérdezgettem a többieket, a többség értetlenkedve nézett rám: „Milyen karácsony? Majd december 31-én jön a Gyed Maróz, a télapó; vagy majd januárban…

Így esett meg, hogy mi, magyar egyetemisták december 24-tÅ‘l január 6-ig egyfolytában ünnepeltünk.

A katolikus és a protestáns vallású emberek számára vízkeresztkor, január 6-án véget érnek a karácsonyi ünnepek. Miközben megkezdÅ‘dik a farsangi készülÅ‘dés, az ortodox keresztények ilyenkor ünneplik a karácsonyt. A különbség a Gergely naptár és a Juliánusz naptár közti idÅ‘eltolódásból adódik. XIII. Gergely pápa 1582-ben naptárreformot vezetett be. A reformot eredetileg azért javasolták, hogy húsvét dátuma közelebb essen a tavaszi napfordulóhoz. Így a régi – az ortodox keresztények által ma is használt naptárhoz képest – az ünnepek 13 nappal elÅ‘rébb csúsztak. Az ortodoxok megtartották a régi, Kr. u. 46-ban bevezetett naptárat, vagyis az Å‘ karácsonyuk az új rendszerben 13 nappal késÅ‘bbre, januárra esett.

Szentpétervár, A vérzÅ‘ megváltó temploma 

Oroszországban a karácsony megünneplése nem csak a naptárban elfoglalt helyében különbözik a magyarországi gyakorlattól. Az orosz karácsonyról beszélve tulajdonképpen három tradíciót érdemes megemlíteni: a forradalom elÅ‘ttit, a szovjet korszakot és a jelenlegi, a legutóbbi 10–15 évet felölelÅ‘ idÅ‘szakét.

A pravoszlávoknál a vallási ünnepek között a húsvétot tartják a legfontosabbnak. Úgy is fogalmaznak: az ünnepek ünnepe. A húsvétot a pravoszláv egyházi naptár kiemeli, míg a karácsony csak egy az ünnepek közül. Amúgy a karácsony otthoni ünnepnek számít, amelyet megelÅ‘zött a 40 napos böjt. Karácsony elÅ‘estéjén, amikor feljött az esthajnalcsillag, gyertyát, világot gyújtottak, lampionokat aggattak, „elérkezett a világosság”. S ekkor kezdÅ‘dött a nem böjtös ételek evése. Köztük volt a „kutyija”, ami egyfajta édes árpakását jelentett, pontosabban forrázott búza és árpa, rizzsel, mézzel és mákkal (brrr…!). Erre itták a „zvar”-t, ami tulajdonképpen szárított gyümölcsbÅ‘l készített kompót volt. Ekkorra már kialakult a fenyÅ‘állítás gyakorlata is, bár egy ezzel foglalkozó cikk szerint az európai, pontosabban német eredetű szokás csak a 19. század közepe után kezdett elterjedni Oroszországban.

A Moszkvai Állami Egyetem

A szovjet idÅ‘kben (több mint 70 év!) az egyházi ünnepnek számító karácsony ünneplését nem engedték, tiltották, az a vallást titkon megtartók belsÅ‘, családi ünnepévé vált. Az új naptárra való áttérés eredményeként két hetet „betoldva” az újév lépett elÅ‘. Ekkor volt a „nagy ünneplés”: evészet-ivászat, amely a pravoszláv naptár szerint akkor még tartó böjtöt sem vette figyelembe. A korábban a karácsonyhoz jobban köthetÅ‘ ajándékozás is újévi szokássá változott, s tartja ma is erÅ‘sen magát. „Átöltöztették” a Mikulást is, így született meg a máig szeretett Gyed Maróz, a Télapó. Ezzel mintegy eltüntették csodatévÅ‘ Szent Nyikolájt, aki mint tisztelt és ünnepelt pravoszláv szent egykor az éhezÅ‘, nélkülözÅ‘ családok udvarába dobott be pénzzel telt erszényeket.

S elérkezett az új világ, amely a maga pragmatizmusával mintegy magába olvaszt, vagy megjelenít mindent. Megtartják az új és a pravoszláv naptár szerinti karácsonyt és újévet is. Van, aki duplán ünnepel.

Dr. Major Gyöngyi

Galéria

Nálunk mindig történik valami!

Tudja már ezt 1575 hírlevelünkre feliratkozott ember.
Ha érdekelnek a programjaink, táboraink vagy csak bepillantanál egyletünk mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.

Iratkozz fel most! »