Vasi Múzeumbarát Egylet

Túra a néhai Chu nemzetség földjén

avagy: új utakon Kőszeg térségében

Több mint 40 túrázó indult Urbán László vezetésével Gyöngyösfalu állomástól az ősi Chu nemzetség néhai birtokai felé.

Nagy örömünkre csatlakoztak hozzánk az Egylet nem természetjáró tagjai és más szombathelyi természetjárók is. Jó választásnak bizonyult a túravonal, ugyanis sok érdekességet tudtunk meg Pusztacsó és Nemescsó falvakról. A táv kimondottan elÅ‘nyös volt, 9-10 km-re volt tervezve, így sokan tartottak a csapattal a kora tavaszi hangulatot keltÅ‘ napsütéses, tiszta idÅ‘ben. Gyöngyösfalu állomástól indultunk útnak, ahol túratársaink ismertetést kaptak a tervezett útvonalról és a látványosságokról.

Az út elején, a falu határában meglepetésünkre gyönyörű szép, fekete marhacsordát láthattunk. Az állatok is kíváncsian figyelték a karámjuk mellett elhaladó embercsoportot. A tapasztaltabb tehenek még a kamerákba is belenéztek. Tovább haladva a mezei úton az eredetileg elgondolt útvonaltól eltérve pár száz méteres kitérÅ‘t tettünk a Pusztacsó nyugati oldalán található erdÅ‘be. Ez a hely a ’90-es évek elÅ‘tt csak a katonai térképeken volt látható, ugyanis a dombok között volt a Savaria laktanya lÅ‘szerraktára. A befelé vezetÅ‘ úton még állt a dupla kapuk között az Å‘rtorony. Bekukkantottunk egy-két üresen kongó raktárba, amelyeknek falai és a vasbeton elemekbÅ‘l épített födémjei egész jó állapotban vannak.

A kitérÅ‘ után tovább indultunk Pusztacsó felé. A település nevének eredete az Å‘si Chu, Chou, Chow nemzetségre és a török pusztításra vezethetÅ‘ vissza. A helységbe a XVII. században kezdtek visszatelepedni a lakók. A faluhoz érkezve, a templom melletti parkban elfogyasztottuk tízórainkat, jómagam pedig felolvastam a falu történetét.

A következÅ‘ állomásunk Nemescsó község volt. Itt jobbára nemesek telepedtek meg az 1500-as évek elején, és a falu nagy fejlÅ‘désnek indult az ellenreformáció idején. Ugyanis Nemescsó volt az egyike azoknak a településeknek Vas megyében, ahol az evangélikusoknak volt két imaháza. A túra elÅ‘készítése során felvettem a kapcsolatot a helyi evangélikus egyházközség vezetÅ‘jével, aki megígérte, hogy nyitva lesz a templom, mire odaérünk. Így is történt: Horváth Károly úr fogadott minket, és bemutatta a mai formájában 1784 óta álló, szépen rendben tartott épületet.

A templomlátogatás után megkerestük a falu közepén a Weöres-kúriát, Weöres Sándor költÅ‘ nagyapjának egykori lakhelyét. A jó állapotban lévÅ‘ kúria háromosztatú bejáratát timpanon ékesíti, amelyen a család címere látható. A kúria elÅ‘tt elterülÅ‘ parkban megemlékeztem az épület történetérÅ‘l, majd a falu két nagy szülöttérÅ‘l, Péter Sándor tanítóról és Bakó József költÅ‘rÅ‘l is. Felolvastam a jelenlévÅ‘knek Bakó József, a suszterbÅ‘l lett népies költÅ‘ munkáiból. Megjegyzem, ma Szombathelyen utca van róla elnevezve. Miközben itt idÅ‘ztünk, Horváth Károly úr kinyittatta nekünk a 2010-ben bezárt iskolában kialakított helytörténeti múzeumot. Túratársaink nagy érdeklÅ‘déssel tanulmányozták a kiállított tárgyakat, amelyekrÅ‘l a mai fiatalabb korosztály talán már nem is tudja, hogy mire valók. Megköszönve vendéglátóink szívességét, útnak indultunk Lukácsháza irányába. A tervezett vonatindulást elértük. Mindannyian örültünk a látottaknak, és hogy ilyen szép napot tölthettünk el közösen. Azt az egy kilométernyi többletet, amit a kitérÅ‘k miatt tettünk meg, senki sem kifogásolta, így a kirándulás elérte a célját: számunkra új, értékekben gazdag területet ismertünk meg Vas megyében.

Urbán László

Galéria

Nálunk mindig történik valami!

Tudja már ezt 1565 hírlevelünkre feliratkozott ember.
Ha érdekelnek a programjaink, táboraink vagy csak bepillantanál egyletünk mindennapi életébe, érdemes egy kattintással feliratkozni hírlevelünkre.